bursa escort bayan görükle escort anadolu yakası escort bayan bursa escort escort bayan bursa

Altıparmak Escort Bayan Eskort Bayan Escort Bursa Bayan Escort Bursa Escort Bursa Escort Bayan Escort Bayan Escort Bursa Eve Gelen Escort Gemlik Escort Görükle Escort İnegöl Escort Karacabey Escort Kumla Escort Masöz Escort Mudanya Escort Nilüfer Escort Osmangazi Escort Otele Gelen Escort Rus Escort Sınırsız Escort Travesti Escort Ukraynalı Bayan Escort Yıldırım Escort
adalar escort adana escort anadolu yakası escort ankara escort antalya escort arnavutköy escort ataşehir escort avcılar escort avrupa yakası escort aydın escort bağcılar escort bahçelievler escort bakırköy escort balıkesir escort başakşehir escort bayrampaşa escort beşiktaş escort beylikdüzü escort beyoğlu escort bodrum escort bursa escort büyükçekmece escort çanakkale escort çatalca escort diyarbakır escort düzce escort edirne escort elazığ escort esenler escort esenyurt escort eyüp escort fatih escort gaziantep escort gaziosmanpaşa escort güngören escort istanbul escort izmir escort kadıköy escort kağıthane escort kartal escort kocaeli escort konya escort küçükçekmece escort kuşadası escort malatya escort maltepe escort marmaris escort mersin escort muğla escort pendik escort rus escort sakarya escort sancaktepe escort sarıyer escort şile escort silivri escort şişli escort sultanbeyli escort tuzla escort ümraniye escort üsküdar escort yalova escort
Bugun...


Soner EROL


facebook-paylas







Makyavelist Perspektif ve Meşruluk Tartışması (10.01.2018)
Tarih: 11-01-2019 18:57:00 Güncelleme: 10-01-2019 18:03:00


Rönesans Avrupa’sının çok renkli düşün dünyasında siyasete, felsefeye ve toplum bilimine dair üretilen fikirler ve girişilen tartışmalar, bugünkü fikri hazinemizin altyapısını oluşturmaktadır. Söz konusu dönemin tartışmasız en mühim karakterlerinden birisi olan Niccolo Machiavelli, siyaset alanındaki çalışmalarıyla, siyasal düşüncenin dar kalıplarını yıkıp siyasete ‘’yeni’’ ve ‘’özgün’’ bir biçim kazandırarak modern siyaset nazariyesinin kurucusu olmuştur. Türkçe’ye ‘’Prens’’ şeklinde çevrilen İl Principe eserinde topladığı fikirleri, kendisinden asırlar sonra dahi farklı görüşten kişilerce ve ideolojilerce sahiplenilmiş, kimi zaman kutsanarak baş tacı edilmiş kimi zaman ise acımasız eleştirilere maruz kalmıştır.

İngilrete Kralı VIII. Henry’den Osmanlı Sultan’ı III. Murat’a; İtalyan komünist Antonio Gramsci’den faşist Diktatör Mussolini’ye dek geniş bir yelpazede, birbirine taban tabana zıt düşüncelerin temsilcilerine referans noktası olan Machiavelli, siyasal tartışmaların merkezine siyasal iktidar sorunsalını yerleştirmiştir.

Teorikten ziyade pratik olanın tartışılması gerekliliğini vurgulayan Machiavelli, siyasal tartışmaları olgusallaştırmıştır. Bu doğrultuda, o döneme değin geniş bir tartışma alanı bulan ‘’ideal devlet nedir?’’ sorusuna cevap aramak yerine ‘’var olanı’’ incelemeyi tercih etmiştir. Salt olgular üzerinde yükselen ve ‘’İktidar nasıl kazanılır, nasıl elde tutulur’’sorularına verilen cevaplar etrafında şekillenen Makyavelist görüş, siyaseti her türlü ahlaki değer yargılarından arındırır. Siyasal düşünceyi, a piriori (deney öncesi ) kuramların hükmünden arındıran ve siyaseti ahlak dışı bir alana taşıyan Machiavelli, bu bağlamda teorik bir nitelik ihtiva eden ‘’meşruiyet’’ sorunsalını tartışma dışında bırakır.

Machiavelli’ye göre iktidarın hacimsel bir sınırı vardır ve bu sınırlar mutlaktır. Bir özne lehine genişleyen iktidar sahası diğerlerinin iktidarının kesin azalmasına neden olur. Bu durum ‘’Sıfır Toplamlı İktidar’’ anlayışı olarak adlandırılır. Her siyasal özne, özü gereği iktidarını genişletme çabası içindedir. Burada Machiavelli, siyasal öznelerin iktidarı ele geçirme veyahut iktidarlarını genişletme süreçlerinde izledikleri yol ve yöntemleri, kullandıkları araçları tartışılır bulmaz. Zira esas olan, iktidarın kazanılması ve korunmasıdır. Siyasal özneyi başarıya ulaştıran yol ve yöntemler tali meselelerdir ve her türlü değer yargısından muaftır. Başka bir deyişle, iktidara götüren her yol mübahtır. İktidar mücadelesi ahlaki sınırların dışındadır. Fakat Machiavelli, ahlaki hudutları ortadan kaldırırken siyaseti ahlaksızlık(immoral) kapsamında değil, ahlak dışılık(amoral) bağlamında ele alır. Dolayısıyla ahlak dışı olan, ahlaki kurallarla bağlı olmayan siyasete ilişkin iktidar tartışmaları her türden ahlaksızlık tanımlamalarının dışındadır. Bu açıdan bakıldığında kurulmuş bir iktidarın meşruiyetini tartışmak beyhudedir. Zira meşru olan, bizatihi kurulmuş iktidarın kendisidir. İktidarı ele geçirmeye ve genişletmeye imkan veren tüm pragmatik yöntemler, işlevsel eylemler başarıya ulaştıkları anda meşruiyet kazanırlar. Meşruiyetin tek kıstası başarıdır.





FACEBOOK YORUM
Yorum

YAZARIN DİĞER YAZILARI

ÇOK OKUNAN HABERLER
YAZARLAR
SON YORUMLANANLAR
FOTO GALERİ
FOTO GALERİ
VİDEO GALERİ
  • AK Parti - Uğur Işılak, Recep Tayyip Erdoğan Dombra
    AK Parti - Uğur Işılak, Recep Tayyip Erdoğan Dombra
  • BURAK AYYILDIZ - Doymadım Doyamadım
    BURAK AYYILDIZ - Doymadım Doyamadım
  • İÇERDE 19. BÖLÜM
    resim yok
  • Osman Zeki Öner
    Osman Zeki Öner
  • Neşet Ertaş Evvelim Sen Oldun
    Neşet Ertaş Evvelim Sen Oldun
  • Aytaç Doğan İç Benim İçin
    Aytaç Doğan İç Benim İçin
  1. AK Parti - Uğur Işılak, Recep Tayyip Erdoğan Dombra
  2. BURAK AYYILDIZ - Doymadım Doyamadım
  3. İÇERDE 19. BÖLÜM
  4. Osman Zeki Öner
  5. Neşet Ertaş Evvelim Sen Oldun
  6. Aytaç Doğan İç Benim İçin
VİDEO GALERİ
YUKARI